Prof. dr. Meștereagă Elena
Director, Liceul Tehnologic „Nicolaus Olahus” Orăștie

    Experiența digitalizării o trăiesc toți dascălii zilelor noastre, fie că sunt deschiși și pregătiți pentru ea sau sunt constrânși să se adapteze transformărilor societății actuale și contextului socio-economic al tinerei generații. Însă prin digitalizarea rapidă ce o traversăm în această perioadă pentru profesorii de limbi moderne s-a creat cel mai propice și eficient mod de îmbogățire și diversificare a activităților didactice. În acest context nu doar profesorul de limbi moderne dispune instant de o diversitate de resurse audio, video, text, imagini, etc. în limba pe care o predă, ci și elevii pot beneficia, prin atenta coordonare a cadrului didactic, de materiale al căror grad de dificultate să corespundă nivelului lor.

   Cursul de formare „Digital Teacher: Developing Teacher Competencies in a Digital Context” la care am participat în luna iunie 2021 a reușit în mod deosebit să contribuie la formarea mea profesională prin dezvoltarea competențelor digitale de care am nevoie în calitate de profesor de limba engleză printr-o abordare holistică, așa a fost percepută de mine structura cursului, a ceea ce reprezintă predarea digitală. Cursul menționat a fost dezvoltat de Be Educated, o platformă pentru învățarea limbilor străine, în parteneriat cu Asociația Proeuro-Cons, un cunoscut furnizor de cursuri de formare acreditate, recunoscut pe plan național, în cadrul proiectului ERASMUS+, „Educație antreprenorială și dimensiune internațională pentru incluziune socio-economică.” Abordarea holistică a cursului ce a avut doar 4 module a fost reprezentată de conținutul foarte bine ales al acestor module astfel încât la finalizarea lui am reușit să stăpânesc mai bine nu doar competențele digitale necesare activității didactice, ci și acele „competențe soft” fără de care oricât de digital aș fi eu ca și dascăl nu sunt la fel de eficient. Voi selecta în cele ce urmează unele din aspectele care au contribuit la formarea mea prin parcurgerea acestui curs a cărui menire a fost să dezvolte competențele de predare, învățare, evaluare și formare în context digital.

    Primul aspect pe care vreau să îl precizez a fost formatul online al cursului, pe platforma Moodle, în sesiuni de formare individuale asincron, format ce mi-a permis să parcurg fiecare material în ritm propriu. Nu am fost constrânsă deloc de termene: nici să mă grăbesc cu vreo temă sau modul, să fiu nevoită să îl finalizez în același timp cu alți cursanți și nici să aștept până parcurg alții materialul ori modulul. Am avut singura preocupare „parcurgerea” cursului, ceea ce mi-a oferit un confort deosebit în alegerea timpului de lucru a sarcinilor și posibilitatea de a mă ocupa de ele doar atunci când eram în formă, motiv pentru care eu consider că a fost foarte eficient acest curs. În predarea mea am început să
țin cont de diferența ce a făcut-o formatul acestui curs prin forma de organizare și ori de câte ori se ivesc ocazii în care pot lăsa elevii să lucreze în ritm propriu nu ezit să o fac.

    Dar pentru a permite elevilor să efectueze unele activități în ritm propriu și pentru a le trasa sarcini individualizate care să corespundă nivelului și nevoilor lor de pregătire este necesară cunoașterea profilului persoanelor țintă pentru o abordare holistică. Aceasta a reprezentat una dintre activitățile de la curs prin care am avut de adunat informații despre grupul țintă precum: vârstă, locație, limba vorbită, tiparele de comportament diferite, interese, provocări, etc. Scopul analizării acestor informații a fost pentru identificarea nevoilor prin realizarea analizei de nevoi și determinarea modalităților prin care putem contribui la dezvoltarea grupului țintă prin raportarea la ele: interpretarea datelor privind problemele și nevoile grupului țintă în vederea stabilirii concluziilor și a cadrului viitoarelor activități.

     O serie de activități tip problemă precum „Huston, avem o problemă” și „Cioc-cioc!” au reușit să mă surprindă făcând cursul plăcut, nu doar util. Pentru problema de la activitatea „Huston, avem o problemă” am avut de găsit și de descris o soluție la o problemă dată folosind un stil al unei personalități celebre. În exemplul oferit „Gandhi ar fi rezolvat problema propusă de mine acționând prin intermediul protestelor nonviolente.” Iar în răspunsul meu Michael Jackson ar fi rezolvat problema cântând și primind răspuns de la fani în timp ce le cânta. Iar problema „Cioc-cioc!” a sunat așa: „Este ora 7:00. Dormi și se lovește brusc la ușă. În spatele ușii sunt părinții tăi, care au venit să ia micul dejun. În frigider: pâine, lapte (pasteurizat!), suc și un borcan cu gem. Pentru a răspunde, ce vei deschide mai întâi?” Ce am reținut rezolvând aceste sarcini a fost importanța asocierii învățării cu plăcutul, motiv pentru care o serie de activități de predare-învățare devine mai eficientă prin inserarea în structura ei a acelor materiale, sarcini, activități care sunt percepute ca și plăcute de elevii noștri.

    Tehnica punerii întrebărilor este un alt aspect vital în eficientizarea procesului de predare-învățare-evaluare și am avut prilejul să dezvolt și această temă prin sarcinile primite de a crea câte o întrebare deschisă, închisă și reflectivă pentru diverse situații: Medicul dumneavoastră vă spune că trebuie să faceți mai mult exerciții fizice; Directorul școlii/instituției vă spune că va avea loc o ședință, etc. Formularea întrebărilor a fost completată și de atenția acordată felului în care comunicăm prin activitatea „Vorbește pe limba mea”. Când am de transmis sau de evaluat un conținut este necesar să am în primul rând în vedere nu ce anume voi preda sau testa, ci în primul rând cui am de comunicat pentru a fi în măsură să transmit conținutul eficient și să evaluez corect ceea ce a fost deja transmis. Sarcina primită în cadrul cursului a fost de a comunica ceea ce fac la serviciu unui coleg din alt departament și apoi bunicii de la țară, sarcină care evident am realizat-o cu maximă responsabilitate. Dacă colegului pot să-i spun „iau decizii și analizez felul cum se desfășoară activitatea educativă pentru ca apoi să
îmbunătățesc tot ce se poate”, bunicii îi voi explica „la fel cum dumneata ai grijă de curte și grădină să fie dereticate bine, la fel am și eu grijă la școală să meargă totul strună.”

    Abordarea temei privind inteligența emoțională prin cunoașterea unor aspecte practice despre temperament: moștenirea genetică, atributele fizice, experiențele de viață sau condițiile de mediu precum și rolul factorilor temperamentali în diverse situații, reprezintă un alt motiv pentru care am considerat holistică abordarea acestui curs. Reflectarea asupra propriului temperament, dar și analizarea a ceea ce se dorește să fie schimbat au fost teme deosebit de practice. Însă ele au reprezentat doar fundamentul pe care am clădit apoi „marca personală” pentru realizarea căreia am avut de stabilit cât se poate de clar: viziunea și scopul meu, valorile, pasiunile, obiective de top pentru următorul an, dar pentru următorii 2-5 ani, atributele mele de top, punctele forte sau abilitățile motivante, realizarea analizei SWOT, analizarea publicului țintă, a concurenței, etc.

    În concluzie, prin conținutul celor 4 module cursul intitulat „Developing Teacher Competencies in a Digital Context” a reprezentat un curs pe cât de digital pe atât de cuprinzător.


2 comentarii

Pele Ruxandra Maria · iulie 7, 2022 la 8:05 pm

Cred ca acest curs este foarte interesant deoarece este vorba despre abordarea sa holistica

    aeep · ianuarie 19, 2023 la 6:32 am

    Buna ziua! Da, chiar este. Va invitam cu drag sa participati la acest curs individual asincron. Ne-am dori tare mult sa stim si parerea dvs dupa finalizarea cursului. 🤩

    Aici gasiti mai multe informatii https://beedu.ro/cursuri/cursdigitalteacher/

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *